ကိုယ္ေတာ္ အီဗရာဟီးမ္ ကို ကုရ္အံက်မ္းေတာ္တြင္ အမည္နာမအားျဖင့္ (၆၉)ႀကိမ္ ေဖၚျပၿပီး။ ယံုၾကည္ခ်က္၌ ယိုင္လဲမႈ မရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္ (သရဏဂံု ၿမဲေသာ ပုဂၢိဳလ္) “ဟနီးဖ္” ဟု ဘြဲ႔ေတာ္ရေပသည္။ အီဗရာဟီးမ္ ဆိုသည့္ အဓိပၸါယ္မွာ “လူမ်ိဳးမ်ား၏ ဖခင္” ဟု ျဖစ္ေၾကာင္း (သမၼာက်မ္းစာ၏ ကမၻာဦးက်မ္း ၁၇း ၆)၊ ေတြ႔ရေပသည္၊ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္တို႔အား “မူဆလင္” ဟုေခၚျခင္းမွာ ကိုယ္ေတာ္ အီဗရာဟီးမ္ လက္ထက္ေတာ္ ကတည္းက အသိအမွတ္ျပဳေပးခဲ့ေသာ အမည္နာမ ျဖစ္ေပသည္။ (၂၂း၇၈) ေနာက္ဆံုးပြင့္ ဉာဏ္စဥ္ေတာ္ေဆာင္ ကိုယ္ေတာ္ မုဟမြၼဒ္သည္ သူ၏မ်ိဳးႏြယ္ထဲမွ ျဖစ္ေပသည္။
ဤေနရာ၌ တင္ျပစရာ အနည္းငယ္ ရွိေပသည္၊ ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာမ်ား အေနျဖင့္လည္း ဤဘဒၵကမၻာ၌ ေနာက္ဆံုးပြင့္ ပညတ္ဘုရား တစ္ပါး ပြင့္ေပၚရန္ ရွိေပသည္၊ ထို ကုိယ္ေတာ္၏ အလွ်င္ စၾကာ၀ေတးမင္းႀကီး သခၤါ ပြင့္ေပၚလာမည္ဟု ပိဋကေတာ္ စကၠ၀တၱိသုတ္၌ ဆိုထားေပသည္၊ ထိုမင္းႀကီးတြင္ အေခၽြအရံ မိဘုရား မ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုသည့္ အျပင္ အဖိုးထိုက္လွေသာ သားဦးရတနာႏွင့္ သားသမီးမ်ား အေထာင္အေသာင္း ရွိလိမ့္ မည္ဟု ဆိုထားေပသည္။ (စကၠ၀တၱိသုတ္ ၁၀၆)၊ ပိဋကေတာ္လာ ေဖၚျပေသာ စကားလံုးမ်ားအား ေရွးသံုး ေပါရာဏ ေ၀ါဟာရမ်ားႏွင့္ မေကာက္ယူခဲ့ေသာ္ မင္းႀကီးသခၤါ၏ သမိုင္းသည္ ကိုယ္ေတာ္ အီးဗရာဟီးမ္၏ သမိုင္းႏွင့္ လြန္စြာ နီးကပ္မႈ ရွိေပသည္။
ထိုသုတ္ေတာ္၌ မင္းႀကီးေပၚထြန္းမည့္ အရပ္သည္ က်ဴပင္ ျမက္ပင္ႏွင့္ေတာေတာင္ ထူထပ္မႈတို႔ ကင္းသည့္ လူအမ်ားေနထိုင္ရာ ဇဗၺဴဒီပါကၽြန္းဟု ဆိုထားသျဖင့္၊ ထိုအရပ္သည္ ေတာေတာင္မ်ား အလြန္ထူေျပာသည့္ ဟိမ၀ႏၲာႏွင့္ နီးစပ္သည့္ အရပ္ေဒသဟု သတ္မွတ္ နားလည္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ ထိုအဂၤါရပ္မွာ ကၽြန္းဆြယ္ တစ္ခုခု ႏွင့္သာ ကိုက္ညီမႈရွိေပသည္။ ထိုအခ်က္ကို အဆိုပါသုတ္ေတာ္ပါ “ပင္လယ္ေလးတန္ႏွင့္ ၀န္းရံလွ်က္ရွိသည္” ဟုဆိုျခင္းက တိက်ခိုင္မာ ေစေပသည္။ ၎သည္ အာေရဗ် ကၽြန္းဆြယ္တြင္ ေပၚထြန္းခဲ့ေသာ ကိုယ္ေတာ္ အီဗရာဟီးမ္၏ သမိုင္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီေနသည္ကို ေတြ႔ရေပသည္။
(၁) မင္းႀကီးတြင္ သားသမီး အေထာင္အေသာင္း ရွိမည္ဟူေသာ အခ်က္မွာလည္း။ အီဗရာဟီးမ္အား ေကာင္းကင္မွ ၾကယ္မ်ား၏ အေရအတြက္ကုိ မေရတြက္ႏိုင္ သကဲ့သို႔ သားသမီးမ်ိဳးႏြယ္ မ်ားျပားေစမည္ ဟူေသာ (သမၼက်မ္းစာ ကမၻာဦး (၁၅း ၅)ႏွင့္ တိုက္ဆိုင္ ေနပါသည္။
ဤေနရာ၌ တင္ျပစရာ အနည္းငယ္ ရွိေပသည္၊ ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာမ်ား အေနျဖင့္လည္း ဤဘဒၵကမၻာ၌ ေနာက္ဆံုးပြင့္ ပညတ္ဘုရား တစ္ပါး ပြင့္ေပၚရန္ ရွိေပသည္၊ ထို ကုိယ္ေတာ္၏ အလွ်င္ စၾကာ၀ေတးမင္းႀကီး သခၤါ ပြင့္ေပၚလာမည္ဟု ပိဋကေတာ္ စကၠ၀တၱိသုတ္၌ ဆိုထားေပသည္၊ ထိုမင္းႀကီးတြင္ အေခၽြအရံ မိဘုရား မ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုသည့္ အျပင္ အဖိုးထိုက္လွေသာ သားဦးရတနာႏွင့္ သားသမီးမ်ား အေထာင္အေသာင္း ရွိလိမ့္ မည္ဟု ဆိုထားေပသည္။ (စကၠ၀တၱိသုတ္ ၁၀၆)၊ ပိဋကေတာ္လာ ေဖၚျပေသာ စကားလံုးမ်ားအား ေရွးသံုး ေပါရာဏ ေ၀ါဟာရမ်ားႏွင့္ မေကာက္ယူခဲ့ေသာ္ မင္းႀကီးသခၤါ၏ သမိုင္းသည္ ကိုယ္ေတာ္ အီးဗရာဟီးမ္၏ သမိုင္းႏွင့္ လြန္စြာ နီးကပ္မႈ ရွိေပသည္။
ထိုသုတ္ေတာ္၌ မင္းႀကီးေပၚထြန္းမည့္ အရပ္သည္ က်ဴပင္ ျမက္ပင္ႏွင့္ေတာေတာင္ ထူထပ္မႈတို႔ ကင္းသည့္ လူအမ်ားေနထိုင္ရာ ဇဗၺဴဒီပါကၽြန္းဟု ဆိုထားသျဖင့္၊ ထိုအရပ္သည္ ေတာေတာင္မ်ား အလြန္ထူေျပာသည့္ ဟိမ၀ႏၲာႏွင့္ နီးစပ္သည့္ အရပ္ေဒသဟု သတ္မွတ္ နားလည္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ ထိုအဂၤါရပ္မွာ ကၽြန္းဆြယ္ တစ္ခုခု ႏွင့္သာ ကိုက္ညီမႈရွိေပသည္။ ထိုအခ်က္ကို အဆိုပါသုတ္ေတာ္ပါ “ပင္လယ္ေလးတန္ႏွင့္ ၀န္းရံလွ်က္ရွိသည္” ဟုဆိုျခင္းက တိက်ခိုင္မာ ေစေပသည္။ ၎သည္ အာေရဗ် ကၽြန္းဆြယ္တြင္ ေပၚထြန္းခဲ့ေသာ ကိုယ္ေတာ္ အီဗရာဟီးမ္၏ သမိုင္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီေနသည္ကို ေတြ႔ရေပသည္။
(၁) မင္းႀကီးတြင္ သားသမီး အေထာင္အေသာင္း ရွိမည္ဟူေသာ အခ်က္မွာလည္း။ အီဗရာဟီးမ္အား ေကာင္းကင္မွ ၾကယ္မ်ား၏ အေရအတြက္ကုိ မေရတြက္ႏိုင္ သကဲ့သို႔ သားသမီးမ်ိဳးႏြယ္ မ်ားျပားေစမည္ ဟူေသာ (သမၼက်မ္းစာ ကမၻာဦး (၁၅း ၅)ႏွင့္ တိုက္ဆိုင္ ေနပါသည္။
(၂) မင္းႀကီးတြင္ အဖိုးထိုက္တန္ေသာ သားဦးရတနာ ရွိလိမ့္မည္ဟူေသာ အခ်က္မွာလည္း။ အီဗရာဟီးမ္သည္ အဘိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ သားဦးရတနာ အီစၥမာအီးလ္ကို ရခဲ့ေပသည္၊ သူ၏ ဖခင္အေပၚ၌ အနစ္နာခံမႈကို ယခုအခါ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေပါင္း သန္း၂၀၀၀ ခန္႔(ကမၻာ့ လူဦးေရ၏ သံုးပံု တစ္ပံု နီးပါး)က “စြန္႔လႊတ္စေတးမႈ” (ကုရ္ဘာနီ)ကို ႏွစ္စဥ္ ေဆာင္ရြက္ ေနရျခင္းက သက္ေသတည္ေနေပသည္။ ထိုအခ်င္းအရာေၾကာင့္ ကမၻာ့လူသားေပါင္းမ်ားစြာသည္ သားအဖႏွစ္ဦးအား မည့္သည္အခါတြင္မွ ေမ့ကြယ္၍ မရႏိုင္ေပ။
(၃) မင္းႀကီးမွာ ထိုဇဗၺဴဒီပါကၽြန္းမွ ေကတုမတီမည္ေသာ ေနျပည္ေတာ္၏ ျပည့္ရွင္မင္း ျဖစ္မည္ ဟူေသာ အခ်က္ကိုလည္း ကုရ္အံက်မ္းလာ သုတ္ေတာ္ (၂း ၁၂၄) တြင္ “သင့္အား လူသားတို႔၏ ေရွ႔ေဆာင္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ေတာ္မူၿပီ” ဟူေသာ အခ်က္က ေထာက္ျပေနၿပီး။ သူျပန္လည္ ထူေထာင္ခဲ့ေသာ မကၠာဟ္ၿမိဳ႔အား ၿမိဳ႔ရြာတို႔၏ မိခင္ဟု ကုရ္အံက်မ္းေတာ္က ဆိုေပသည္၊ (၆း ၉၂)။
(၄) မင္းႀကီးသည္ စၾကာ၀ေတးမင္းႀကီး ျဖစ္သည္ ဆိုျခင္းကို- သင့္အားလူမ်ိဳးႀကီး ျဖစ္ေစမည္။ သင္၏ နာမကို ႀကီးျမတ္ ေစေတာ္မူမည္၊ ခါနန္ျပည္ (ယခု အာရဗ္ကမၻာ) ကိုသင္၏ မ်ိဳးႏြယ္အား အစဥ္အၿမဲ အပိုင္ေပးမည္။ (ကမၻာဦး ၁၂း ၂။ ၁၇း ၁၀) ဟူ၍တိုက္ဆိုင္ေန ျပန္သည္။
(၅) အ့ံၾသစရာေကာင္းသည္က မင္းႀကီးသခၤါသည္ ေရွးေရွးက မင္းႀကီး မဟာပန္နဒ အတြက္တည္ေဆာက္ ခဲ့ေသာ အေဆာက္အဦးေတာ္ကို ျပန္လည္ ျမႇင့္တင္ေတာ္မူလိမ့္မည္ ဟူ ေသာအခ်က္ပင္တည္း။ အီဗရာဟီးမ္သည္ သူ၏ သားဦးရတနာႏွင့္အတူ ေရွးေဟာင္း လူသားတို႔ အျမတ္တႏိုးထားေသာ အေဆာက္အဦး (၀တ္ေက်ာင္းေတာ္) ကို ျပန္လည္ ျမႇင့္တင္ေတာ္မူခဲ့သည္ ဆိုသည္ပင္ျဖစ္၏၊ (ကုရ္အံ ၂း ၁၂၇)။
မင္းႀကီးသခၤါသည္ ေနာက္ဆံုးပြင့္ေပၚမည့္ ေမတၱယ် (ေမတၱာ၏ ကံပုဒ္။ ေမတၱာပို႔ ခံထိုက္သူ ) ဘုရားရွင္ အတြက္ ေရွးေျပးနိမိတ္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုထားသကဲ့သို႔ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္တို႔က ေနာက္ဆံုးပြင့္ ဉာဏ္စဥ္ေတာ္ေဆာင္ဟု အခိုင္အမာ ယံုၾကည္ေသာ မုဟမၼဒ္ (ေမတၱာပို႔ခံထိုက္သူ)ကိုယ္ေတာ္၏ ေရွးေျပးနိမိတ္မွာ ကိုယ္ေတာ္အီဗရာဟီးမ္ ျဖစ္ေပသည္။
မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ အေနျဖင့္ ဘာသာတရားတစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုအၾကား နားလည္မႈရေစရန္ ပိုမို နီးစပ္မႈရွိေစရန္ ေစတနာေကာင္းမ်ားျဖင့္ သုေတသန ျပဳလုပ္သင့္ေပသည္။
ေဌးလြင္ဦး
(၃) မင္းႀကီးမွာ ထိုဇဗၺဴဒီပါကၽြန္းမွ ေကတုမတီမည္ေသာ ေနျပည္ေတာ္၏ ျပည့္ရွင္မင္း ျဖစ္မည္ ဟူေသာ အခ်က္ကိုလည္း ကုရ္အံက်မ္းလာ သုတ္ေတာ္ (၂း ၁၂၄) တြင္ “သင့္အား လူသားတို႔၏ ေရွ႔ေဆာင္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ေတာ္မူၿပီ” ဟူေသာ အခ်က္က ေထာက္ျပေနၿပီး။ သူျပန္လည္ ထူေထာင္ခဲ့ေသာ မကၠာဟ္ၿမိဳ႔အား ၿမိဳ႔ရြာတို႔၏ မိခင္ဟု ကုရ္အံက်မ္းေတာ္က ဆိုေပသည္၊ (၆း ၉၂)။
(၄) မင္းႀကီးသည္ စၾကာ၀ေတးမင္းႀကီး ျဖစ္သည္ ဆိုျခင္းကို- သင့္အားလူမ်ိဳးႀကီး ျဖစ္ေစမည္။ သင္၏ နာမကို ႀကီးျမတ္ ေစေတာ္မူမည္၊ ခါနန္ျပည္ (ယခု အာရဗ္ကမၻာ) ကိုသင္၏ မ်ိဳးႏြယ္အား အစဥ္အၿမဲ အပိုင္ေပးမည္။ (ကမၻာဦး ၁၂း ၂။ ၁၇း ၁၀) ဟူ၍တိုက္ဆိုင္ေန ျပန္သည္။
(၅) အ့ံၾသစရာေကာင္းသည္က မင္းႀကီးသခၤါသည္ ေရွးေရွးက မင္းႀကီး မဟာပန္နဒ အတြက္တည္ေဆာက္ ခဲ့ေသာ အေဆာက္အဦးေတာ္ကို ျပန္လည္ ျမႇင့္တင္ေတာ္မူလိမ့္မည္ ဟူ ေသာအခ်က္ပင္တည္း။ အီဗရာဟီးမ္သည္ သူ၏ သားဦးရတနာႏွင့္အတူ ေရွးေဟာင္း လူသားတို႔ အျမတ္တႏိုးထားေသာ အေဆာက္အဦး (၀တ္ေက်ာင္းေတာ္) ကို ျပန္လည္ ျမႇင့္တင္ေတာ္မူခဲ့သည္ ဆိုသည္ပင္ျဖစ္၏၊ (ကုရ္အံ ၂း ၁၂၇)။
မင္းႀကီးသခၤါသည္ ေနာက္ဆံုးပြင့္ေပၚမည့္ ေမတၱယ် (ေမတၱာ၏ ကံပုဒ္။ ေမတၱာပို႔ ခံထိုက္သူ ) ဘုရားရွင္ အတြက္ ေရွးေျပးနိမိတ္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုထားသကဲ့သို႔ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္တို႔က ေနာက္ဆံုးပြင့္ ဉာဏ္စဥ္ေတာ္ေဆာင္ဟု အခိုင္အမာ ယံုၾကည္ေသာ မုဟမၼဒ္ (ေမတၱာပို႔ခံထိုက္သူ)ကိုယ္ေတာ္၏ ေရွးေျပးနိမိတ္မွာ ကိုယ္ေတာ္အီဗရာဟီးမ္ ျဖစ္ေပသည္။
မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ အေနျဖင့္ ဘာသာတရားတစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုအၾကား နားလည္မႈရေစရန္ ပိုမို နီးစပ္မႈရွိေစရန္ ေစတနာေကာင္းမ်ားျဖင့္ သုေတသန ျပဳလုပ္သင့္ေပသည္။
ေဌးလြင္ဦး
5 comments:
ကိုေဌးလြင္ဦးသို႔ ေပးစာ(၃)
ကိုယ္ေတာ္အီဗရာဟီးမ္(မင္းႀကီးသခၤါ) ပို႔စ္ကို ေဝဖန္ျခင္း
ေဖာ္ျပပါပိုစ္မွာ ကိုေဌးလြင္ဦးက ‘ဘာသာတရားတစ္ခုႏွင့္တစ္ခုၾကား နားလည္မႈရေစရန္၊ ပိုမို နီးစပ္မႈရွိေစရန္ ေစတနာေကာင္းမ်ားျဖင့္ သုေတသန ျပဳလုပ္သင့္ေပသည္’ လို႔ နိဂံုးခ်ဳပ္ထားတာေတြ႔ရတယ္။ စကား အသံုးအႏံႈးေလးလည္း လွတယ္။ ရည္႐ြယ္ခ်က္ေလးလည္း ေကာင္းသလိုပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ အျမင္ကို ေျပာပါရေစ။ အေတြးအေခၚ အယူအဆ မတူတဲ့ ဝါဒ ၂-ခုကို နားလည္မႈရွိရေအာင္လုပ္ဖို႔ဆိုတာ ျဖစ္ႏိုင္ပါလိမၼယ္။ ဒါေပမဲ့ နီးစပ္မႈရွိေအာင္ ဆိုတာကေတာ့ ဘယ္နည္းနဲ႔မွ ျဖစ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ နီးစပ္မႈရွိေအာင္ ဆိုတဲ့ ရည္႐ြယ္ခ်က္နဲ႔ သုေတသနျပဳေနရင္ေတာ့ အခ်ိန္ကုန္လူပန္းတာပဲ အဖတ္တင္ပါလိမၼယ္။ သမိုင္းေၾကာင္း ဝတၳဳေၾကာင္းဆင္တူရာေတြကို ေဝါဟာရေတြပါ ကူးယူအသံုးခ်ၿပီး ေရးခ်င္ရာေလ်ာက္ေရးရင္ေတာ့ ရႈတ္ေထြးမႈေတြဆီ ဦးတည္ေနလို႔ ဘာသာတရား ၂-ခု လံုးအတြက္ ဆိုးက်ိဳးေတြသာ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။
နားလည္မႈေတြ အျပန္အလွန္ရဖို႔ဆိုတာကေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔လည္း တတ္ႏိုင္သမွ် ႀကိဳးစားေနတဲ့ အရာပါပဲ။ လူေတြအားလံုးကို ကိုယ္နဲ႔ ရိုးရာဓေလ့၊ ကိုးကြယ္သည့္ဘာသာ မတူညီသူေတြအေပၚမွာ နားလည္ေပးတတ္တဲ့ အျမင္ေလးေတြ ရွိေစခ်င္ပါတယ္။ ပိဋကတ္ေတာ္မွာ ရွာေဖြရင္ေတာ့ အခ်င္းခ်င္း နားလည္ေပးမႈအတြက္ အဆင့္ျမင့္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြ ေတြ႔ရပါလိမၼယ္။
ဗုဒၶဝါဒမွာ ဘယ္ေလာက္ပဲဆိုးဝါးတဲ့ ျပစ္မႈကို က်ဴးလြန္သူျဖစ္ပါေစ။ သူ႔စိတ္ထဲက ကိေလသာ အညစ္အေၾကးသည္သာ အေၾကာင္းတရားျဖစ္တယ္။ အျပစ္တင္စရာ ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါမရွိဘူးလို႔ ဆိုထားပါတယ္။ သူတပါးအျပစ္ကို ေဒါသစိတ္မပြားဘဲ ဒီေလာက္ထိ သေဘာထားႀကီးႀကီးနဲ႔ ႐ႈျမင္ေပးတဲ့ အဆံုးအမကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ဖတ္ဖူးသေလာက္ အျခားဘယ္က်မ္းဂန္မွာမွ မေတြ႔ဖူးပါဘူး။
ဗုဒၶဘုရားရွင္ဟာ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္က အတိုက္အခိုက္မ်ိဳးစံု ခံခဲ့ရပါတယ္။ မူဝါဒေရးရာ အရ တိုက္ခိုက္မႈေတြသာမက ပုဂၢိဳလ္ေရး မနာလိုမႈနဲ႔ နာမည္ပ်က္ေအာင္ ႀကံေဆာင္တာေတြ၊ အသက္ကိုပါ ရန္ရွာတာေတြ ခံခဲ့ရပါတယ္။ ဒါေတြကိုလည္း ဗုဒၶက အဲဒီပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ လုပ္ရပ္ကို သံုးသပ္ျပတာက လြဲလို႔ လူဒုကၡ၊ စိတ္ဒုကၡ ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ တုန္႔ျပန္မႈမ်ိဳးေတြ မလုပ္ခဲ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္။
အဲဒီကိစၥေတြေပၚမွာပဲ သံုးသပ္ျပၿပီး ဝိပါက္ေတာ္ (၁၂) ခန္းတရားေဒသနာတို႔ကို ေဟာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီတရားေတြရဲ႕ အဓိက အဆံုးအမကေတာ့ “ငါဘုရား အေလာင္းေတာ္ဟာ ပါရမီျဖည့္စဥ္ကာလ ႏုစဥ္အခါတုန္းက အဲဒီလို မွားယြင္းတဲ့ ကာယ၊ ဝစီ၊ မေနာ အမႈေတြကို ျပဳခဲ့မိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ခုဘုရားျဖစ္တဲ့ ဘဝမွာ ဒီလို ဝိပါက္ေတြ ပါလာတယ္”- လို႔ပဲ အလြယ္ေျပာလို႔ရပါတယ္။ သဒၶါတရားရွိတဲ့သူေတြကေတာ့ က်မ္းဂန္လာအတိုင္း ယံုၾကည္ၾကတယ္။ သဒၶါတရားမရွိလို႔ မယံုၾကည္ႏိုင္ရင္လည္း အျပစ္မဆိုပါဘူး။ ပံုဝတၳဳသက္သက္ ျဖစ္တယ္လို႔သာ သေဘာထားၾကပါ။
ဒါေပမဲ့ အဲဒီပံုဝတၳဳကေပးတဲ့ ကိုယ္က်င့္တရားဆိုင္ရာ အဆံုးအမ ကေတာ့ လူ႔ေလာကကို မေကာင္းတဲ့ ကာယ၊ ဝစီ၊ မေနာ အမႈတို႔ မျပဳမိေစဖို႔ သတိေပးထားတယ္ ဆိုတာ ျငင္းလို႔ မရပါဘူး။ မိမိအသက္ကို ရန္ရွာသူ၊ ပုဂၢိဳလ္ေရး အၿငိဳးအေတးနဲ႔ နာမည္ပ်က္ေအာင္ ႀကံေဆာင္သူေတြကိုေတာင္ ဒီလို ႐ႈျမင္ေပးႏိုင္တယ္ ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဝါဒရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလမ္းစဥ္နဲ႔ နားလည္ေပးႏိုင္မႈေတြကို ကိုေဌးလြင္ဦးလည္း တီးမိေခါက္မိေလာက္ပါၿပီ။ အစၥလာမ္အဆံုးအမေတြထဲမွာ အဲလိုဆင္တူရိုးမွား၊ ဒါမွမဟုတ္ အဲဒီေလာက္ ျမင့္ျမင့္မားမား၊ ဒါမွမဟုတ္ အဲဒီထက္သာလြန္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြရွိရင္ (နားလည္ေပးမႈနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေပါ့) မွ်ေဝေစခ်င္ပါတယ္။
ကိုေဌးလြင္ဦးက နားလည္မႈဆိုတာေလးကို သံုးခဲ့လို႔ ဒီလိုပို႔စ္ေတြေရးေနတဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ရင္ထဲကိုလည္း ခန္႔မွန္းတတ္ေအာင္၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာသာတရား အဆံုးအမကိုလည္း အျမည္းသေဘာေလာက္ကေလး နက္နက္နဲနဲ ေတြးေခၚမိေအာင္ ေျပာခဲ့တာပါ။
အခုဆက္ၿပီး နီးစပ္မႈရွိေစရန္ဆိုတဲ့ စကားေလးကို ရွင္းပါရေစ။
ဖန္ဆင္းရွင္ဝါဒေတြနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာကေတာ့ ေတာင္နဲ႔ေျမာက္ပါ။ ဘယ္လိုမွ နီးစပ္မႈမရွိႏုိင္ပါဘူး။ အဲဒီစိတ္ကူးနဲ႔ သုေတသန ျပဳလို႔ကေတာ့ အခ်ိန္ကုန္ လူပန္းတာပဲ အဖတ္တင္ပါလိမၼယ္။ မနီး,နီးေအာင္ ဆြဲေရးမယ္ဆိုရင္လည္း မူဝါဒေရးရာ ရႈတ္ေထြးမႈကို ဖန္တီးသလိုျဖစ္ၿပီး ဝါဒ ၂-ရပ္လံုးအတြက္ ေကာင္းက်ိဳးျဖစ္ေစႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဘုရားရွင္က သူ႔ကိုသူ တန္ခိုးရွင္တစ္ဦးဦးရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္ျဖစ္တယ္၊ သားေတာ္ျဖစ္တယ္၊ အဲဒီတန္ခိုးရွင္နဲ႔ သူနဲ႔ တနည္းနည္း အဆက္အသြယ္ရွိတယ္- စတဲ့စကားေတြကို လံုးဝမေျပာခဲ့ပါဘူး။ သူ႔စကား ကိုလူတကာ လက္ခံလာဖို႔ သဘာဝလြန္ တန္ခိုးရွင္တစ္ဦးဦးဆီက အကူအညီ တစ္စံုတရာ မယူခဲ့ပါဘူး။
- ဒီေလာကႀကီးကို တန္ခိုးရွင္တစ္ဦးဦးက ဖန္ဆင္းတယ္ဆိုတဲ့ အယူ၊
- ဖန္ဆင္းရွင္ဝါဒီေတြ ေျပာေျပာေနတဲ့ ဝိညာဥ္လို႔ေခၚတဲ့ ခိုင္ၿမဲတဲ့ နာမ္တရားအစုကေလး ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အယူ ေတြကို လြဲမွားေသာ အယူမ်ားအျဖစ္ အထင္အရွား ဆံုးမထားပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာသာတရား အဆံုးအမေတြကိုၾကည့္ရင္ အက်ိဳးအေၾကာင္း ဆင္ျခင္ေဟာၾကားထားတာေတြသာ ေတြ႔ရပါလိမၼယ္။
အစၥလာမ္ သာသနာမွာေတာ့ တစ္ဆူတည္းေသာ ဘုရားဆိုတာ သိပ္အေရးႀကီးေနတယ္။ တစ္ဆူတည္းျဖစ္ေၾကာင္းကို ခိုင္လံုေအာင္ ေျပာႏိုင္ရင္ပဲ သူတို႔မွာ က်င့္ေဆာင္စရာ ဘာတာဝန္မွ မရွိေတာ့သလို၊ တာဝန္ေတြကုန္သြားၿပီလား ထင္ရေလာက္ေအာင္ အေရးတႀကီးရွင္းျပ ေနၾကတာေတြ႔ရတယ္။ အျခားဘာသာတရားေတြမွာ တစ္ဆူမက မ်ားျပားေနတယ္ဆိုတာေတြကို ေထာက္ေထာက္ျပၿပီး အလုပ္မ်ားေနၾကတယ္။ တကယ္တန္းရွာၾကည့္ေတာ့လည္း အဲဒီထဲမွာ ဘာ philo၊ ဘာ Ethic မွမေတြ႔ရဘူး။
ဒီလိုေျပာလို႔ စိတ္မရွိၾကပါနဲ႔။ နားမခံသာမွန္းသိေပမဲ့ ေျပာရတာ အေၾကာင္းရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ဘေလာ့ဂ္မွာ ကြန္မန္႔လာေရးသူအခ်ိဳ႕ကလည္း အေတြးအေခၚပိုင္း က်င့္ဝတ္ပိုင္းကို တကယ္ေဆြးေႏြးမယ္ဆိုရင္ ေနာက္တြန္႔ေနၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ အခုလို ဘာသာေရးေဆြးေႏြးမႈေတြကို အစပ်ိဳးေစခဲ့တဲ့ ဝိုင္ဖိုရမ္က ညီအစ္ကို မ်ားလည္း ႏႈတ္ဆိတ္ေနၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ အေတြးအေခၚနဲ႔ က်င့္ဝတ္ေနာက္ကိုပဲ အဓိကလိုက္တယ္။ ဘယ္လိုအေတြးအေခၚေတြရႏိုင္မလဲ၊ ဘယ္လိုကိုယ္က်င့္ေတြေပးႏိုင္မလဲ ဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ဘာသာေရး စာေပေတြကို ဖတ္တယ္။
အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္အဓိက အႀကံေပးခ်င္တာက ကိုေဌးလြင္ဦးအေနနဲ႔ နီးစပ္မႈရရွိေအာင္ဆိုတဲ့ ရည္႐ြယ္ခ်က္နဲ႔ အစၥလာမ္သာသနာကို သုေတသနျပဳခ်င္ရင္ ခရစ္ယာန္တို႔ ဂ်ဴးတို႔နဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ၿပီး လုပ္ပါ။ ရေကာင္း ရပါလိမၼယ္။ သူတို႔ တမန္ေတာ္မ်ားကလည္း သဘာဝလြန္ ထာဝရတန္ခိုးရွင္နဲ႔ တစ္နည္းနည္း ပတ္သက္ေနၾကေၾကာင္း က်မ္းဂန္ေတြမွာေတြ႔ရလို႔ပါ။ အမွန္တကယ္ နီးစပ္မႈေတြေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ရင္လည္း ယေန႔ ကမ႓ာ့ျပႆနာတစ္ခုျဖစ္ေနတဲ့ အေရွ႕အလယ္ပိုင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အေထာက္အကူျဖစ္ႏိုင္တာေပါ့။ ဗုဒၶဝါဒနဲ႔ႏိႈင္းယွဥ္ၿပီး ျပဳမိရင္ေတာ့ ေတာင္နဲ႔ေျမာက္ပမာ ဖီလာဆန္႔က်င္မႈေတြသာ ေတြ႔ရဖို႔ရွိပါတယ္။
အခုဆက္ၿပီး ကိုယ္ေတာ္အီဗရာဟီးမ္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေျပာခ်င္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာစာေပက်မ္းဂန္ေတြမွာ စၾကာဝေတးမင္းဆိုတာကို အလြန္တရာ ျမင့္ျမင့္မားမား အေလးထားမႈေတြ ေတြ႔ရတယ္။ ေလာကုတၱရာဉာဏ္အျဖစ္နဲ႔ ဘာမွ မတတ္လွမ္းႏိုင္ရင္ေနပါေစ။ သူ႔ရဲ႕ ကိုယ္က်င့္နဲ႔ မွ်တတဲ့ စီမံခန္႔ခြဲအုပ္ခ်ဳပ္မႈေတြေၾကာင့္ သူေသတဲ့အခါမွာ သူ႔အရိုးကို ေစတီတည္ထားကိုးကြယ္ထိုက္တယ္လို႔ ကိေလသာကင္းစင္သူ အရိယာမ်ားနဲ႔တန္းတူ အေလးအျမတ္ျပဳဖို႔ လမ္းညႊန္ထားတယ္။
ဒီေတာ့စၾကာဝေတးမင္းဆိုတာ ဘယ္လိုပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးျဖစ္မလဲ- ေတြးၾကည့္ပါဦး။ ကိုယ္ေတာ္အီဗရာဟီမ္နဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ဖို႔ စၾကာမင္းက်င့္ဝတ္ေတြ ခဏဖယ္ထားရေအာင္၊ မင္းက်င့္တရား၊ သဂၤဟတရား၊ နာယကဂုဏ္ အဲဒါေတြလည္း အကုန္လံုး အျပည့္အစံုႀကီးထည့္မေျပာေသးဘူး။ မင္းက်င့္တရားထဲကမွ သီလဆိုတဲ့ တရားေလးနဲ႔ မွတ္ေက်ာက္တင္ၾကည့္ရေအာင္။ ဗုဒၶဝါဒအရ မင္းေကာင္းမင္းျမတ္ဆိုတာ ၅-ပါးေသာ နိစၥသီလကို ၿမဲရတယ္၊ အခါအားေလ်ာ္စြာ ဥပုသ္သီလကို ေဆာက္တည္ရတယ္- လို႔ဆိုထားတယ္။ ကိုယ္ေတာ္အီဗရာဟီမ္က ၅-ပါးေသာသီလမွ ၿမဲပါရဲ႕လား။
ကၽြန္ေတာ္သမၼာက်မ္းစာလည္း ဖတ္ၾကည့္မိတယ္။ ကိုေဌးလြင္ဦးညႊန္းတဲ့ေနရာေတြကိုပါပဲ ဖတ္ၾကည့္မိတယ္။ အာၿဗံ၊ အာျဗဟံ ဆိုတဲ့ အမည္နဲ႔ ပုဂၢိဳလ္အေၾကာင္း အမ်ားႀကီးဖတ္ရတယ္။ စံုစံုလင္လင္မဖတ္ရေသးလို႔ က်မ္းကိုးႀကီးထည့္ၿပီးေတာ့ ေဝဖန္ခ်က္မေပးေတာ့ပါဘူး။ မွတ္သားမိသေလာက္ အာၿဗံရဲ႕ဘဝၾကမ္းလိုက္တာ။ ကၽြန္မနဲ႔လည္း သားတစ္ေယာက္ထြန္းကားတယ္။ ဇနီးသည္နဲ႔ကၽြန္မ ျပႆနာေတြတတ္တယ္။ မိမိကိုယ္ဝန္လြယ္ထားတဲ့ ကၽြန္မကို အကာအကြယ္မေပးႏိုင္ခဲ့ဘူး။ မိမိဇနီးကို ဇနီးအျဖစ္အမွန္မေျပာရဲခဲ့လို႔ ဘုရင္ကဇနီးသည္ကို သိမ္းတာ ခံလိုက္ရေသးတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ မက်ဴးလြန္ခင္ မိမိလက္ထဲျပန္ရခဲ့တယ္။ ဇနီးသည္နဲ႔ သားရတနာထြန္းကားေတာ့ ကၽြန္မကေမြးတဲ့သားအေပၚ စိတ္တိုင္းက် မစီမံႏိုင္ဘူး။ ေနာက္ေတာ့ ကိုယ့္သားအရင္းကို ယစ္ပူေဇာ္ဖို႔ မသိႏိုးနားေခၚသြားရရွာတယ္။ ဘာမွ သူ႔ဘဝမွာ ျမင့္ျမင့္မားမားရွာမေတြ႔ဘူး။ အဲလိုလူမ်ိဳးကိုမ်ား ပိဋကတ္ေတာ္ကလာရွိတဲ့ စၾကာမင္းနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ေျပာဖို႔ စိတ္ကူးခဲ့တာကေတာ့ စၾကာဝေတးမင္းဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ရဲ႕က်င့္ဝတ္ေတြကို နားလည္ဖို႔ေတာ့ ေဝးစြ၊ သာမာန္ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္တစ္ေယာက္ က်င့္ဝတ္ေတာင္ ဗုဒၶဝါဒမွာ ဘယ္လိုဆိုထားသလဲဆိုတာ ကိုေဌးလြင္ဦး သေဘာမေပါက္လို႔ျဖစ္ပါလိမၼယ္။
ေမတၱာပို႔ခံထိုက္သူ မုဟမၼဒ္ နဲ႔ ပတ္သက္လို႔၊ ေမေတၱယ်ဆိုတဲ့ ဘုရားဘြဲ႔ေတာ္ အဓိပၸာယ္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေနာက္စာမွာ ဆက္ေဆြးေႏြးပါ့မယ္။
ေလးစားစြာျဖင့္
႐ြက္ဝါ
ကိုေဌးလြင္ဦးသို႔ ေပးစာ(၄)
ေမတၱာပို႔ခံထိုက္သူ မုဟမၼဒ္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔၊ ေမေတၱယ်ဆိုတဲ့ ဘုရားဘြဲ႔ေတာ္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဆက္ၿပီးေဆြးေႏြးပါ့မယ္။
ကိုယ္ေတာ္ အီဗရာဟီးမ္ (မင္းႀကီး သခၤါ)ပို႔စ္မွာ ကိုေဌးလြင္ဦးေရးထားသမွ်ထဲမွ ဒုတိယ ေနာက္ဆံုးပိုဒ္ကို ကူးယူေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။
မင္းႀကီးသခၤါသည္ ေနာင္အခါပြင့္ေပၚမည့္ ေမတၱယ် (ေမတၱာ၏ ကံပုဒ္။ ေမတၱာပို႔ ခံထိုက္သူ) ဘုရားရွင္အတြက္ ေရွးေျပးနိမိတ္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုထားသကဲ့သို႔ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္တို႔ ေနာက္ဆံုးပြင့္ဉာဏ္စဥ္ေတာ္ေဆာင္ဟု အခိုင္အမာ ယံုၾကည္ေသာ မုဟမၼဒ္(ေမတၱာပို႔ ခံထိုက္သူ) ကိုယ္ေတာ္၏ ေရွးေျပး နိမိတ္မွာ ကိုယ္ေတာ္ အီဗရာဟီးမ္ ျဖစ္ေပသည္။
သခၤစၾကာမင္းသည္ ေမေတၱယ် ဘုရားရွင္၏ ေရွ႕ေျပးနိမိတ္ဟူေသာ အသံုးအႏံႈးကို ပိဋကေတာ္တြင္ မေတြ႔မိပါ။ သခၤစၾကာမင္းႏွင့္ ေမေတၱယ်ဘုရားရွင္တို႔မွာ ေခတ္ အားျဖင့္ တစ္ခ်ိန္တည္းျဖစ္သည္- လို႔ နားလည္ရပါတယ္။ မင္းႀကီးလည္း စၾကာမင္း စည္းစိမ္ကို စြန္႔လြတ္ကာ ေမေတၱယ်ဘုရားရွင္ထံေတာ္၌ ျမင့္ျမတ္ေသာ ရဟန္းဘဝကို ခံယူ၍ ထိုဘဝမွာပင္ ရဟႏၲာအျဖစ္ကို ရရွိလိမၼယ္-လို႔သာ ပါရွိပါတယ္။
သုတၱန္ပိဋက၊ ဒီဃနိကာယ၊ ပါထိကဝဂ္၊ ၃-စကၠဝတၱိသုတ္၊ မွ က်မ္းစာ တစ္ပိုဒ္ကို ကူးယူေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္။
၁၀၈။ ရဟန္းတို႔ ထိုအခါ သခၤစၾကဝေတးမင္းသည္ မဟာပနာဒမင္း၏ ဘုန္းကံေၾကာင့္ သိၾကားမင္းသည္ ဝိသႀကံဳအား ေဆာက္လုပ္ေစအပ္ေသာ ျပာသာဒ္ကို ထြက္ေပၚေစ၍ (ထိုျပာသာဒ္၌) စိုးအုပ္ ေနၿပီးေသာ္ ထိုျပာသာဒ္ကို ေပးစြန္႔၍ သမဏျဗာဟၼဏ အထီးက်န္သူ ခရီးသြား ဧည့္သည္ ဖုန္းေတာင္းယာစကာတို႔အား အလွဴကို ေပးလွဴလ်က္ ဘုန္းတန္ခိုးႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ေမေတၱယ် ျမတ္စြာဘုရား အထံ ေတာ္၌ ဆံမုတ္ဆိတ္ကို ရိတ္၍ ဖန္ရည္စြန္းေသာ အဝတ္တို႔ကို ဝတ္ၿပီးလွ်င္ လူ႔ေဘာင္မွ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ဝင္ေရာက္လတၱံ႔။ ဤသို႔ ဝင္ေရာက္ၿပီးေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ တစ္ပါးတည္း ဆိတ္ၿငိမ္ရာသို႔ ခ်ည္းကပ္ၿပီးလွ်င္ မေမ့မေလ်ာ့ေသာ ‘သတိ’ ျပင္းစြာ အားထုတ္ေသာ ‘ဝီရိယ’ တည္ၾကည္ေသာ ‘သမာဓိ’ ရွိသည္ျဖစ္၍ ေနသည္ရွိေသာ္ လူ႔ေဘာင္မွ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ဝင္ေရာက္ေသာ အမ်ိဳးေကာင္းသားမ်ား လိုလားအပ္ေသာ ျမတ္ေသာ အက်င့္၏ အဆံုးျဖစ္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္သို႔ မၾကာမီ ယခုဘဝ၌ပင္ ထူးေသာ ဉာဏ္ျဖင့္ ကိုယ္တိုင္ မ်က္ေမွာက္ျပဳလ်က္ ေရာက္၍ ေနရလတၱံ႔။
ဒုတိယတစ္ခ်က္ ေျပာစရာရွိတာက ကိုေဌးလြင္ဦးေရးထားတဲ့ ေမတၱယ်ဆိုတာ စာလံုးေပါင္းမွားေနပါတယ္။ သေဝထိုးတစ္ခု က်န္ေနပါတယ္။ ဘုရားဘြဲ႔ေတာ္ အမွန္မွာ ေမေတၱယ်ျဖစ္ပါတယ္။ သေဝထိုး တစ္လံုးက်န္သြားေတာ့ စာလံုးေပါင္းက ေမတၱာနဲ႔ နီးစပ္သြားပါတယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ ဘုရားဘြဲ႔ေတာ္ေတြရဲ႕ အဓိပၸာယ္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္ စိတ္မဝင္စားခဲ့ပါဘူး။ ေဂါတမဆိုတဲ့ ဘြဲ႔ေတာ္ဟာ ဘုရားရွင္၏ အမ်ိဳးအႏြယ္ နာမည္ျဖစ္တယ္လို႔ မွတ္သားဖူးပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အျခားေသာ ဘုရားရွင္မ်ားမွာလည္း လူအမည္အားျဖင့္ သီးျခားရွိၿပီး၊ ဘုရားျဖစ္ေသာအခါ အမ်ိဳးအႏြယ္အမည္အားျဖင့္ ထင္ရွားလာၾကသည္- ဟုသာ အၾကမ္းဖ်င္းသေဘာေပါက္ထားပါတယ္။ ကိုေဌးလြင္ဦးရဲ႕ စာေတြကို ဖတ္ရခါမွ ေမေတၱယ်ဘုရားရွင္၏ အဓိပၸာယ္ကို ရွာေဖြရပါေတာ့တယ္။
ကံေကာင္းတယ္ပဲ ဆိုရမလားမသိ။ ကၽြန္ေတာ့္လက္ထဲမွာ ဦးေအာင္မြန္(ျမတ္ဆုမြန္)ေရးသားေသာ ပြင့္ေတာမူမည့္ ျမတ္စြာဗုဒၶေမေတၱယ် က်မ္းစာအုပ္ ရွိေနပါတယ္။
အဲဒီက်မ္းထဲမွာ ဆရာႀကီး ဦးေအာင္မြန္က အဘိဓာန္ေလးအုပ္ကို ကိုးကားၿပီး ေမေတၱယ်၏ အဓိပၸာယ္ကို ျပဆိုထားပါတယ္။
၁) ေမေတၱယ်= ေမေတၱယ်ဘုရားေလာင္း။
ျမေတာင္ဆရာေတာ္ ဦပ႑ဝံသ၏ ပညတ္နက္က်မ္း။ ၁၈၉၇-ခုႏွစ္။ (စာမ်က္ႏွာ-၃၀၉)။
၂) ေမေတၱယ်= မိတ္ေဆြႏွင့္စပ္ေသာ၊ ေမေတၱယ်ဘုရား။
လယ္တီပ႑ိတဦးေမာင္ႀကီး၏ ပါဠိအဘိဓာန္ခ်ဳပ္။ ၁၉၆၅-ခုႏွစ္ (စာမ်က္ႏွာ-၃၇၄)။
၃) ေမေတၱယ်(မဲေၾတယ်)= မိတ္ေဆြသို႔ေသာ။ ေမေတၱယ်ဘုရား။
ဦးဟုတ္စိန္၏ ပါဠိ-ျမန္မာအဘိဓာန္ တတိယပိုင္း။ ၁၉၅၆-ခုႏွစ္။ (စာမ်က္ႏွာ-၇၈၇)။
၄) ေမေတၱယ်(ပု)= (က) ေမေတၱယ်ဘုရား။ (ခ) ေမေတၱယ်လုလင္ (သုတၱနိပါတပါဠိေတာ္ ၌လာေသာ တိႆေမေတၱယ်လုလင္ကို ဆိုလိုသည္။ သုတၱနိ။ ၄၉၉။ DPNN-II . 622.)
တိပိဋကပါဠိ-ျမန္မာအဘိဓာန္၊ အတြဲ-၁၆။ ၁၉၈၉-ခုႏွစ္။ (စာမ်က္ႏွာ-၈၁၅)။
အထက္ပါ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ ျမန္မာျပည္ ေထရဝါဒ စာေပမ်ားတြင္ ဘုရား၏ ဘြဲ႔ေတာ္ကို အမည္အျဖစ္သာ ထားၾကၿပီး အဓိပၸာယ္မဖြင့္ဆိုၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ေသာအခါတြင္လည္း ကိုေဌးလြင္ဦးယူသလို ေမတၱာပုဒ္ကို ယူၾကသည္ မဟုတ္ဘဲ မိတ္ေဆြဆိုေသာ ပုဒ္ကိုယူၾကပါတယ္။
ေဖာ္ျပပါစာအုပ္၏ ေမေတၱယ်-ဟူသည္ ေခါင္းစဥ္မွ နိဂံုးခ်ဳပ္စာေၾကာင္းကိုလည္း ကူးယူေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။
‘အရိေမေတၱယ်’ ဟူေသာ ဘြဲ႔ေတာ္တြင္ ‘ေမေတၱယ်’ သည္ အႏြယ္အမည္ (ေဂါတၱနာမ) ျဖစ္ပါက ထိုေမေတၱယ်၏ အနက္ကို သီးျခားႀကံဆရန္မလိုေတာ့ဘဲ ‘ျမတ္ေသာေမေတၱယ်အႏြယ္ဝင္ဘုရားရွင္’ ဟူ၍ အဓိပၸာယ္တစ္ရပ္ ဖြင့္ဆိုႏိုင္ေလသည္။
ကိုေဌးလြင္ဦ ႀကံဆထားသည့္ (ေမတၱာ၏ ကံပုဒ္။ ေမတၱာပို႔ ခံထိုက္သူ) ဟူေသာ အနက္ကုိ မေတြ႔ရပါ။ ကိုးကားခ်က္လည္း မျပ၊ စာလံုးေပါင္းပါမွားယြင္းေနသည့္အတြက္ ကိုေဌးလြင္ဦး၏ အမွားသာ ျဖစ္လိမၼယ္လို႔ ထင္မိပါတယ္။
ေမတၱာပို႔ခံထိုက္သူ ဟူေသာ စကားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီးလည္း အစၥလာမ္ဘာသာႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ အယူဝါဒ အလြန္ကြဲလြဲေနႏိုင္ပါတယ္။
အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ အမ်ားစုက မုဟမၼဒ္ အမည္ကိုေရးလွ်င္ ကြင္းစကြင္းပိတ္တြင္း၌ ျမန္မာဘာသာျဖင့္ (ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈ က်ေရာက္ပါေစ)ဟူ၍ ျဖစ္ေစ၊ (ဆြ) ဟူ၍ ျဖစ္ေစ၊ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ (Peace be upon him) ဟူ၍ ျဖစ္ေစ ေရးတတ္ၾကတာကို သတိထားမိပါတယ္။ အဲဒီအမူအက်င့္ကို နားမလည္ပါ။ အျခားသူမ်ားထက္ ပိုမိုၿပီး သူ႔ကိုေလးစာပါသည္ဟု ျပေသာ သေဘာမဟုတ္ဘဲ အျခားသူမ်ားထက္သူ႔အား ပိုခ်စ္၊ ပိုသနား၊ ပိုမိုေမတၱာထားပါသည္- လို႔သာ အဓိပၸာယ္ထြက္ေနပါတယ္။ အျခားေသာ သတၱဝါမ်ားထက္ မုဟမၼဒ္ကို ပိုမိုေမတၱာထားဖို႔၊ ပိုၿပီးသနားဖို႔ လိုအပ္တယ္လို႔ ယံုၾကည္ထားၾကပါသလား။ မတူညီေသာ ေမတၱာတရားကေရာ အမွန္တကယ္ သန္႔ရွင္းေသာေမတၱာ ဟုတ္ႏိုင္ပါမလား။ မ်က္ႏွာလိုက္ေသာ၊ မ်က္ႏွာခ်ိဳေသြးေသာ ေမတၱာမ်ိဳးျဖစ္မေနႏိုင္ဘူးလား။ ထိုသို႔မဟုတ္ပါက မုဟမၼဒ္ မဟုတ္သူ အျခားမည္သည့္ သတၱဝါမွ ေမတၱာပို႔မခံထိုက္ဘူး- လို႔မ်ား ဆိုလိုခ်င္ၾကပါသလား။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား ေမတၱာပို႔လွ်င္ (၃၁) ဘံုက်င္လည္ကုန္ေသာ ဟု အားလံုးၿခံဳၿပီး ပို႔တတ္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ကလည္း သတၱဝါအားလံုးအေပၚမွာ တူညီေသာ ေမတၱာထားဖို႔ ဆံုးမထားပါတယ္။ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာျမတ္ကို စံဝင္သြားၿပီးျဖစ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားမွ အပ အားလံုးေသာ သတၱဝါတို႔ဟာ ေမတၱာပို႔ခံထိုက္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အယူအရ တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္မွ မဟုတ္ ငရဲ၊ တိရိစၧာန္မ်ားမွ အစျပဳ၍၊ လူ၊နတ္၊ ျဗဟၼာ အားလံုးေသာ သတၱဝါတို႔ဟာ (ေမတၱာ၏ ကံပုဒ္။ ေမတၱာပို႔ ခံထိုက္သူ) မ်ားသာ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ဗုဒၶဝါဒမွ ဘုရားရွင္မ်ားႏွင့္ ႏိႈင္ယွဥ္ေဖာ္ျပမယ္ဆိုရင္ ဗုဒၶဝါဒမွ သတ္မွတ္ေသာ စံသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔လိုပါလိမၼယ္။
တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္နဲ႔ အရိေမေတၱယ်ဘုရားရွင္တို႔ ဘယ္လိုမွ ဆက္စပ္လို႔ မရႏိုင္ေသာ ေနာက္တစ္ခ်က္ကို ျပပါရေစ။ ကိုေဌးလြင္ဦး ကိုးကားေသာ စကၠဝတၱိသုတ္ေတာ္ ေမေတၱယ်ဘုရား ပြင့္ေတာ္မူျခင္း အခန္းမွာ ေဂါတမဘုရားရွင္က ေနာင္ပြင့္ေတာ္မူမည့္ အရိေမေတၱယ်ဘုရားအေၾကာင္းေဟာေျပာရာတြင္ အရဟံ ဂုဏ္ေတာ္မွ အစျပဳ၍ ကိုးပါးစံုဂုဏ္ေတာ္တို႔ကို ထုတ္ေဖာ္ေဟာၾကားသြားပါတယ္။ အဓိပၸာယ္ကေတာ့ ရန္အေပါင္းကို ေအာင္ႏိုင္ၿပီးျဖစ္ေသာ၊ ကိေလသာ တို႔မွကင္းစင္ေတာ္မူေသာ ေရွးဘုရားတို႔ႏွင့္သာ တူေတာ္မူေသာ အတုမရွိ ျမတ္စြာဘုရားလို႔ ဆိုလိုက္ျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။
ဓမၼစၾကာသုတ္မွာလာရွိတဲ့ ဟီေနာ၊ ဂေမၼာ၊ ေပါထုဇၨနိေကာ ဆိုတဲ့ စကားအသံုးအႏံႈးမ်ားကိုလည္း ျပန္လည္ သတိရသင့္ပါတယ္။ အိမ္ေထာင္သားေမြးျခင္း အလုပ္ကို ဗုဒၶဘုရားရွင္က ယုတ္ညံ့လွစြာေသာ၊ ႐ြာသူ႐ြာသားတို႔၏ အက်င့္ျဖစ္ေသာ၊ ပုထုဇၨဥ္တို႔ ျပဳလုပ္ၾကေသာ စသျဖင့္ နာမဝိေသသနမ်ား အမ်ိဳးမ်ိဳးေပးကာ သူေတာ္ေကာင္းမ်ားႏွင့္ မအပ္စပ္ေၾကာင္း ေဟာေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဗုဒၶဝါဒက ယုတ္ည့ံလွစြာေသာဟု ကဲ့ရဲ႕ေသာ အိမ္ေထာင္သားေမြးျခင္း အလုပ္ကိုပင္ တမန္ေတာ္ မစြန္႔လႊတ္ႏိုင္ခဲ့ပါ။ ရာဂကိေလသာတို႔မွ မကင္းလြတ္ခဲ့ပါ။ အရဟံ အစရွိေသာ ဂုဏ္ေတာ္ကိုးပါးတို႔ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ေမေတၱယ်ဘုရားရွင္ႏွင့္ ဘယ္လိုမွ ႏိႈင္းယွဥ္၍ မျဖစ္ႏိုင္ပါဟုသာ ကိုေဌးလြင္ဦး၏ သုေတသန ျပဳခ်က္မ်ားအေပၚ ကန္႔ကြက္ေျပာဆိုပါရေစ။
အေျခအေနေပးလွ်င္ အျခားပို႔စ္မ်ားအတြက္လည္း ဆက္လက္ေဆြးေႏြးပါဦးမယ္။
စၾကဝေတး
ေရႊသာေလ်ာင္းဘုရား၏ ေျခေတာ္ စက္လကၡဏာတြင္ စၾက၀ေတးမင္းပံု
စၾကဝေတးမင္းသည္ အလ်ားယူဇနာ(၁၀၀)၊ အနံယူဇနာ(၂၅၀)၊ အ၀န္းယူဇနာ(၉၀၀)ရွိသည့္ မဇ်ၥိမေဒသ အရပ္မွာ ျဖစ္သည္။ မဇ်ၥိမေဒသ အရပ္သည္ ဘုရား ပေစၥကဗုဒၶါ၊ အဂၢသာ၀က၊ မဟာသာ၀က စသည့္ ျမင့္ျမတ္သူမ်ား ျဖစ္ရာအရပ္ျဖစ္သည္။ ပစၥႏၲရစ္အရပ္၌ မျဖစ္ေပ။
စၾက၀ေတးမင္း၏ ရတနာ(၇)ပါး
စၾကာရတနာ
ဆင္ရတနာ
ျမင္းရတနာ
ျမရတနာ
မိဖုရားရတနာ
သူေဌးရတနာ
သားႀကီးရတနာ တို႔ျဖစ္သည္။
ကဗ်ာ
`စၾကာ၊ ဆင္ျဖဴ၊ ျမင္းပ်ံဟူ
မွတ္ယူ၊ ပတၱျမား၊
ေျမာက္ကြၽန္းသူႏြယ္၊ သားနန္းႏြယ္
မွတ္ဖြယ္၊ သူေဌးအား။ ။´
စၾက၀ေတးမင္း ေပၚေသာအခါ ရတနာ(၇)ပါးအနက္ စၾကာရတနာ အရင္ေရာက္ရွိလာသည္။ ဆင္ရတနာ၊ ျမင္းရတနာမ်ားသည္ သာမန္ ဆင္၊ ျမင္းမ်ားထက္ သာသည္။ မိဖုရားရတနာသည္ အဆင္းလွသည္။ ၾကည္ညိဳဖြယ္ရွိသည္။ ျမင့္ျခင္း၊ နိမ့္ျခင္း ဟူေသာ အျပစ္ေျခာက္ပါး ကင္းသည္။ ကိုယ္နံ႔သည္ စႏၵကူးနံ႔၊ ခံတြင္းနံ႔သည္ ၾကာညိဳနံ႔ သင္းသည္။ မဒၵတိုင္း မင္းမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ ေျမာက္ကၽြန္းသူ ျဖစ္သည္။ သူေဌးရတနာသည္ ေျမႀကီးအတြင္း တစ္ယူဇနာတိုင္တိုင္ အရွင္ရွိၿပီး ျမႇဳပ္ထားေသာ ဥစၥာ၊ အရွင္မဲ့ ျမႇဳပ္ထားေသာ ဥစၥာမ်ားကို မ်က္စိႏွင့္ ျမင္ႏိုင္သည္။ စၾက၀ေတးမင္း စံုစမ္းခိုင္းသည့္အခါ ရတနာမ်ားကို ယူေပးသည္။ သားႀကီးရတနာသည္ ပညာရွိသည္၊ လိမၼာသည္၊ သူတစ္ပါး၏ အၾကံအစည္ကို သိႏိုင္သည္။
စၾက၀ေတးမင္း ေသၿပီး (၇)ရက္ေျမာက္တြင္ စၾကာရတနာ ကြယ္သည္။ ဆင္၊ ျမင္းရတနာ ေသသည္။ ျမရတနာ ေပ်ာက္ကြယ္သည္။ မိဖုရားရတနာ တန္ခိုးအာႏုေဘာ္ ကြယ္သည္။ သူေဌးမ်က္စိသည္ သာမန္မ်က္စိသာရွိေတာ့သည္။ သားႀကီး၏ ဉာဏ္ပညာသည္လဲ သာမန္ပညာသာ ျဖစ္ေတာ့သည္။
စၾက၀ေတးမင္း က်င့္၀တ္
(မဟာသုဒႆနသုတ္)အရ သံုးပါး
ဒါန = အလွဴေပးျခင္း၊
ဒမၼ = ကၠေျႏၵကို ဆံုးမျခင္း၊
သံယမ = ငါးပါး၊ ရွစ္ပါးသီလတို႔ကို ေဆာက္တည္ျခင္း၊(တစ္နည္း) ကိုယ္ႏႈတ္တို႔ကို ေစာင့္စည္းျခင္း၊
(ဒီဃနိ ကာယ္ ပါထိက၀ဂ္ စကၠ၀တၱိသုတ္) အရ ဆယ္ပါး
၁။ သားမယားတို႔ကို သီလ၌ ေဆာက္တည္ေစျခင္း၊ အ၀တ္ ပုဆိုး၊ နံ႔သာ၊ ပန္း စသည္တို႔ကို ေပးျခင္း၊ေဘးဥပဒ္ မရွိေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း၊
၂။ အဘိသိက္ ခံေလၿပီးေသာ မင္းတို႔အား ျမည္း၊ ျမင္း၊ အႆဇေနယ် စေသာ ရတနာတို႔ကို ေပး၍ ခ်ီးေျမွာက္ျခင္း၊
၃။ မိမိထံ၌ေနေသာ မင္းတို႔ကို ထိုက္သည့္အားေလွ်ာ္စြာ ယာဥ္၊ သံလ်င္းေပး၍ ႏွစ္သက္ေစျခင္း၊
၄။ ပုဏၰားတို႔အား ထမင္း၊ အေဖ်ာ္၊ ပုဆိုး စေသာလွဴဖြယ္၀တၱဳကို ေပးျခင္း၊ သူႂကြယ္တို႔အား မ်ဳိးေစ့၊ ထြန္တုံး၊ ထြန္သြား၊ ႏြားလား စသည္တို႔ကို ေပးျခင္း၊
၅။ နိဂံုး၊ ဇနပုဒ္ ေနသူတို႔အား ထမင္း၊ မ်ဳိးေစ့၊ ရိကၡာ၊ ထြန္တုံး၊ ထြန္သြား၊ ကၽြဲ၊ ႏြား စသည္တို႔ကို ေပးျခင္း၊
၆။ ရဟန္းတို႔အား ရဟန္းတို႔ႏွင့္ေလ်ာ္ေသာ ပရိကၡရာမ်ား လွဴဒါန္း၍ ပူေဇာ္ျခင္း၊
၇။ သားရဲတိရစၧာန္တို႔အား ေဘးမဲ့ေပး၍ သက္သာရာကို ရေစျခင္း၊
၈။ မတရားေသာ အမူအရာကို မျပဳေစျခင္း၊
၉။ ဥစၥာ မရွိေသာသူတို႔အား ဥစၥာကိုေပးျခင္း၊
၁၀။ ရဟန္း၊ ပုဏၰားတို႔ထံသို႔ကပ္၍ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္၊ အျပစ္ရွိ၊ အျပစ္မရွိ၊ မွီ၀ဲအပ္၊ မမွီ၀ဲအပ္ စေသာ တရားကိုေမး၍ အကုသိုလ္ကိုပယ္၊ ကုသိုလ္ကို ေဆာက္တည္ေစျခင္း၊
တန္ခိုးႀကီးပံု
စၾက၀ေတးမင္းမွာ ကၽြန္းႀကီး ေလးကၽြန္း ႏွင့္ အရံကၽြန္းငယ္ (၂၀၀၀) ကို အစိုးရေသာ မင္းဟု က်မ္းဂန္မ်ားက ဆိုသည္။ ဇမၺဴဒိပ္ မင္းအေပါင္းက ၀ပ္တြား ခေညာင္းရေသာ မင္းျဖစ္သည္။ အလိုခပ္သိမ္းကို ျပည့္စံုေစတတ္ေသာ စၾကာရတနာ ရရွိသျဖင့္ စၾက၀ေတးမင္းဟု ေခၚသည္။ ယင္းမွ အစြဲျပဳ၍ အစြမ္းထက္ျမက္လွေသာ လွံ ၊ ရထား ၊ ေျခနင္း စသည္တို႔ကို လွံစၾကာ ၊ ရထားစၾကာ ၊ ေျခနင္းစၾကာ စသည္ျဖင့္ ေခၚေ၀ၚၾကသည္။ စၾက၀ေတးမင္းကို မႏၶာတု စၾကာမင္း ၊ မႏၶတ္မင္း ဟုလည္း ေခၚၾကသည္။ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရားအေလာင္းသည္ မဟာသမၼတမင္းမွ စ၍ ႏွစ္က်ိပ္ရွစ္ပါးေသာ မင္းတို႔တြင္ ခုနစ္ဆက္ေျမာက္ မႏၶတ္မင္း ျဖစ္ဖူး၍ ကၽြန္းငယ္ အရံ (၂၀၀၀) ႏွင္တကြ ကၽြန္းႀကီး ေလးကၽြန္းတြင္ စၾက၀ေတးမင္း စည္းစိမ္ကို ခံစားေတာ္မူသည္။
စၾက၀ေတးမင္းတို႔သည္ အံ့ဘြယ္ ေလးပါး ရွိၿမဲျဖစ္သည္။ ယင္းတို႔မွာ ဘုန္းကံ ပါရမီအေလ်ာက္ အလြန္အဆင္းလွ၍ အသံသာယာျခင္း ၊ သတၱ၀ါတို႔၏ ေကာင္းက်ိဳးကို ေဆာင္ရြက္တတ္ျခင္း ၊ ေကာင္းကင္ခရီးျဖင့္ သြားလာတတ္ျခင္း ၊ တရားႏွင့္အညီ စိုးစံတတ္ျခင္း တို႔ ျဖစ္သည္။ ယင္းဂုဏ္မ်ားေၾကာင့္ အျခားေသာ မင္း ၊ ပုဏၰား ၊ သူူၾကြယ္ ၊ ရေသ့ ၊ ရဟန္းတို႔သည္ အဆင္းကို ရႈ၍မ၀ ၊ အသံကို ကို ၾကား၍မ၀ ၊ တရားစကား ႏွီးေႏွာ၍ မ၀ ေအာင္ ျဖစ္ၾကရသည္။ စၾကာရတနာတန္ခိုးေၾကာင့္ အျခားေသာ မင္းမ်ား မတုၿပိဳင္ႏိုင္ေသာ တန္ခိုးရွင္လည္း ျဖစ္သည္။
စၾကာဝေတးမင္း တန္ခိုး
တန္ခိုး ၄-မ်ိဳးရွိသည္။
လူတကာတို႔ထက္လြန္ကဲေသာ အဆင္းရွိျခင္း၊
လြန္ကဲေသာအသက္ရွည္ျခင္း၊
အနာေရာဂါကင္းျခင္း၊
အမ်ိဳးေလးပါးတို႔၏ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးခံရျခင္း။
ဗုဒၶဝင္ လာ
(၁)ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရား အေလာင္းေတာ္သည္ ေကာ႑ညျမတ္စြာဘုရားထံေတာ္၌ ဝိဇိတာ စၾကာမင္းျဖစ္၍ ရဟန္းအျဖစ္ ႏွင့္
သုဇာတျမတ္စြာဘုရားထံေတာ္၌ စၾကာမင္းျဖစ္၍ ရဟန္းအျဖစ္ ဗ်ာဒိတ္ခံယူေတာ္မူခဲ့သည္။
(၂)သိဒၶတၳ မင္းသားကေလး၏ အဂၤါလကၡဏာတို႔ကို ပုဏၰားေတာ္မ်ားကုိ ၾကည့္႐ႈစစ္ေဆးေစရာ ပုဏၰား ရ-ေယာက္က စၾကဝေတးမင္း ေသာ္လည္း ဘုရားေသာ္လည္း ျဖစ္လိမ့္မည္ ဟု ေဟာၾက၏။ အငယ္ဆုံးျဖစ္ေသာ ေကာ႑ညအႏြယ္ ျဖစ္သည့္ သုဒတၳ ပုဏၰားကေလးကမူ လက္ညႇိဳးတစ္ေခ်ာင္းေထာင္၍ မုခ်ဘုရား ျဖစ္မည္ဟု တစ္ခြန္းတည္း အတပ္ ေဟာလိုက္သည္။
သာဓု သာဓု သာဓု ပါ...
ရြက္၀ါ ဒိထက္ပို၍ ေရးသားႏိုင္ပါေစ... ကိုေဌးလြင္ဦး လည္း တကယ္ စိတ္၀င္စား ရင္ ပေရာဂ စိတ္ကင္းကင္း နဲ႕ ဗုဒၶဝါဒ ကိုေလ့လာ ၾကည့္ပါ။ စကားတစ္ခုလက္ေဆာင္ေပးပါရေစ...
"နာ၊ သိ၊ ပြား"
၁၊ နာယူေလ့လာပါ (ဆရာသမားေကာင္းမ်ားႏွင့္ေတြဆံု၍)
၂၊ မိမိစိတ္တြင္းကေန အမွားအမွန္သိလာေအာင္ ပိုင္းျဖတ္စဥ္းစားပါ (ခႏၶာတြင္း ရွိတဲ႕ ျဖစ္ျခင္းသေဘာ မ်ား ပ်က္ျခင္းသေဘာမ်ားကို ေပၚလာေအာင္ ဥာဏ္နဲ႕ရႈပါ)
၃။ ရရွိလာတဲ႕ အမွန္တရား လမ္းစဥ္(က်င့္စဥ္) ကို ထပ္ခါထပ္ခါ ပြားမ်ားပါ။
သာဓု သာဓု သာဓုပါ ရြက္၀ါ
ေလးစားဦးညႊတ္ပါတယ္....
ဒိထက္မက...ရွင္းျပေျဖဆိုနိဳင္ပါေစရွင္....
ရွင့္ ကြန္မန္႕ေတြကိုသေဘာက်လို႕ ဒီပိူစ့္ အစ ဆံုးကို
က်မ ဘေလာ.မွာတင္ထားပါရေစ...
ခေလးေတြဖတ္၇ေအာင္ပါ...။
Post a Comment